Fri förfoganderätt

Fri förfoganderätt Min far har fri förfoganderätt över avliden sambos tillgångar, däribland en bostadsrätt som han har ägt 50% av. Kan han ge bort hela till sina barn ? T ex genom gåvobrev?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Fri förfoganderätt innebär i korthet att man som arvtagare har rätt att disponera över egendomen under sin livstid men inte testamentera om den och på så sätt styra över egendomen efter den egna bortgången. Det är således som huvudregel tillåtet att ge egendom som innehas med fri förfoganderätt i gåvor under den egna livstiden, dock ska det noteras att svaret kan variera beroende på familjesituationen, t.ex. om din fars sambo lämnade egna barn efter sig som ännu inte tagit del av sitt arv. Det finns regler i Ärvdabalken som säger att det inte är tillåtet att väsentligt minska arvet till efterarvingar till den först avlidne, se 3 kap. 3 § Ärvdabalken. Det handlar i sådana fall om kvotdelar, vilket jag inte behandlar mer utförligt här då det inte framgår i frågan huruvida det skulle bli aktuellt eller ej. Gåvor kan även komma att utredas i efterhand i enlighet med 7 kap. 4 § Ärvdabalken gällande återbäringsskyldighet om gåvan kan vara att likställa med testamentering t.ex. då gåvan sker tätt inpå den efterlevandes egna bortgång. Men huvudregeln är alltså att det är tillåtet att ge gåvor av egendom som innehas med fri förfoganderätt och din far borde således kunna ge bostaden i gåva till sina barn så länge det inte minskar eventuella efterarvingars (till sambon) arv (kvotdel) allt för väsentligt. Se Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637 Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma. Med vänlig hälsning Ida Persson
Ida PerssonRådgivare