Boutredningsman

Hej, jag är en av två bröstarvingar efter förälders bortgång. Vi är de enda arvtagarna. Då jag misstänker att arvinge B under flera år har missbrukat den avlidnes bankmedel har jag ansökt om en boutredning. Vilken roll har boutredningsmannen jämte mig och mitt syskon? Har jag som ansökare rätt att ställa krav på boutredarens tillvägagångssätt med att till exempel tala om vad jag vill ha utrett eller vad gäller? Bouppteckning är upprättad. Tacksam för svar snarast.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Att ta hjälp av en boutredningsman är en lösning när dödsbodelägarna inte kan komma överens om dödsboets förvaltning, avveckling och arvsskifte. Reglerna om boutredningsman finns i 19 kap. ärvdabalken se: https://lagen.nu/1958:637 När en boutredningsman förordnas tar denne hand om all egendom som tillhör dödsboet och sköter förvaltningen i stället för dödsbodelägarna. Boutredningsmannen får ensam besluta i samtliga åtgärder som rör förvaltningen av egendom. I viktiga angelägenheter ska han dock inhämta dödsbodelägarnas åsikter, men han beslutar emellertid själv i frågan. Boutredningsmannen får inte sälja fast egendom eller tomträtt utan samtliga dödsbodelägares skriftliga samtycke eller, om dödsbodelägare inte ger sitt samtycke, med rättens tillstånd. Utöver förvaltningen ska en boutredningsman även sköta andra uppgifter t.ex. se till att en bouppteckning upprättas. Boutredningsmannens åtgärder går ut på att avveckla dödsboet och så snart dödsboet har förberetts för bodelning och/eller arvskifte ska boutredningsmannen anmäla det till dödsbodelägarna. Om delägarna inte kan enas om hur egendomen i dödsboet ska fördelas kan boutredningsmannen förrätta ett så kallat tvångsskifte. Boutredningsmannen är redovisningsskyldig för förvaltningen av dödsboets medel. Redovisningen ska lämnas till minst en av dödsbodelägarna och tingsrätten ska underrättas om vem av dessa som har fått redovisningen. Boutredningsmannen har rätt till arvode och ersättning för kostnader. I första hand ska betalning ske av dödsboets medel men om boet saknar medel svarar den som har ansökt om boutredningsman (dvs. du i detta fallet) för detta istället. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare