Tar ett dödsbo över dispositionsrätt till bankkonto från den avlidne?

Hej Min far hade en dispositionsrätt på ett bankkonto som hans frus svärson var kontoinnehavare på. Till detta kontot har han haft en automatinsättning på tre hundra kronor varje månad i 19år. Kontot var skapat som en reparationfond för en sommarstuga. Nu är han död och jag undrar om dödsboet ska ha tillgång till detta kontot? Två månader innan han dog skänktes sommarstugan bort till hans frus barn.inbetalningarna har fortsatt löpande även efter dödsdagen. tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! En dispositionsrätt är en form av fullmakt som innebär en rätt att disponera över någonting, utan att för den sakens skull vara en äganderätt. Eftersom din far inte ägde kontot utan endast hade fullmakt att disponera över det så har dödsboet ingen rätt till det. Alla insättningar som gjorts på kontot tillhör hans frus svärson. Hoppas det var svar på din fråga. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare