Lagval vid arvsrättsliga frågor

Bakgrund: en svensk är gift med utländsk medborgare och är skriven i land utanför EU. Fråga: vid dödsfall, gäller testamente eller svensk lag om arvslott?

Lawline svarar

Vid lagval i arvsrättsliga frågor är det nationalitetsprincipen som är huvudregeln enligt 1:1 IDL (https://lagen.nu/1937:81), vilket innebär att ärvdabalkens regler tillämpas på arvet om den avlidne var svensk medborgare. Var det avlidne utländsk medborgare tillämpas istället det landets arvslag, även om han var bosatt eller hade egendom i annat land. Undantag från huvudregeln görs vad gäller behörigheten att upprätta testamente samt för återkallelse av testamente. Behörigheten att upprätta testamente bedöms enligt lagen i det land där testatorn var medborgare då testamentet upprättades, dvs inte där var medborgare när han avled. För återkallelse av testamente gäller som grundregel att behörigheten ska bedömas enligt lagen i det land där testatorn var medborgare då återkallelse skedde. Om man applicerar dessa regler på din fråga gäller följande: Om det är den svenske medborgaren som avlider, ska svensk lag tillämpas oavsett om personen var bosatt (skriven) i ett land utanför EU. Om det är den utländske medborgaren som avlider, ska lagen i det land där denne person var medborgare tillämpas.
Louise BjartellRådgivare