Jämkning i enlighet med 12:2 ÄktB

Hejsan Har sänt in följande fråga tidigare, men ej fått svar. Kanske den ej är av allmänt intresse, men skulle ändå vilja ha svar. En fråga; Ang särkullebarn och att man vid bouppteckning begär 12:2. samt man får proportioneligt arv beroende på hur mycket andelar man äger. Kan ni med siffror förklara ett fejkat exempel. A o B är gifta, båda har särkullebarn. B avlider. A har 900000 på ett konto, B har 100000 på sitt Gemensamt äger dom 50%var i sin bostadsrätt, värde 500000 netto. Jag får det till att A äger 76,66% om man räknar in bostadsrätten. Räknar man bara konton äger A 88,88%. Vilket räknesätt är riktigt? Och hur mycket blir Bs särkullebarns laglott. Hur mycket får A behålla? Om jag fattar rätt, är det lönsammast för A att ha en hel del på kontot. Tacksam för siffror, så jag fattar. MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Du nämner inledningsvis i din fråga jämkningsregeln i 12:2 Äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230. Denna regel innebär en möjlighet för den efterlevande maken att begära att varje make ska behålla sitt giftorättsgods, vilket i praktiken innebär varje make ska behålla den egendom som de själva äger. I det exemplet du återgivit så skulle då A behålla de 900 000kr på sitt konto, samt 250 000kr (dvs. hälften av bostadsrätten), vilket sammanlagt skulle bli 1 150 000kr. Det är alltså det förra av dina räknesätt som stämmer. Detta är alltså vad A får behålla vid B:s frånfälle. Skulle efterlevande make begära jämkning i denna situation så skulle B:s arv vara 100 000kr samt 250 000kr (dvs. hälften av bostadsrätten), vilket sammanlagt skulle bli 350 000kr. Hur stor laglotten är för B:s särkullbarn är svårt att avgöra, för att räkna ut det så måste jag veta hur många arvsberättigade som det finns. Om vi förutsätter att B har två arvsberättigade så är deras arvslott ½ av arvet, dvs. 175 000kr. Laglotten utgör hälften av arvslotten, så i detta exempel skulle laglotten vara 87 500kr. Jämkningsmöjligheten i 12:2 ÄktB tillämpas främst när efterlevande make är mer förmögen är den först avlidne maken. Nämnas bör att makar som bara har särkullbarn ärver inte varandra. Om makar i denna situation vill ärva varandra måste de upprätta testamente. Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen,
okänd okändRådgivare