FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/12/2012

Frågor kring strafföreläggande.

Hej, Jag har erkänt mig skyldig till att tagit sms-lån till ett värde av 4000 för fyra olika personer. Jag är 30 år, ostraffad och orsaken till brotten var att jag är spelberoende. Jag erkände vid första förhöret, och polisen där frågade mig om det gick bra att åklagan utdömde straff... och jag sa ja. Nu är det så att de som är målsägare har fått hem papper men inte jag. Jag sa även vid förhöret att jag hade önskat att få komma till ett behandlingshem. Vad kommer att hända nu.. Finns det en risk att min arbetsgivare kommer får reda på det, eller risk för att jag hamnar i fängelse?

Lawline svarar

Hej, tack för dina frågor! Jag tror att det åklagaren dömde ut var ett så kallat strafföreläggande. Det innebär att istället för att ha en rättegång skickar åklagaren en blankett hem till dig som säger att du erkänner brottet och accepterar straffet. Godkänner du strafföreläggandet blir det ingen rättegång. Detta kan åklagaren göra vid mindre grova brott där straffet kan bli böter och/ eller villkorlig dom. Om du godkänner strafföreläggandet finns alltså ingen risk för ytterligare straff för brottet. I brevet du får hemskickat finns även med ett inbetalningskort för de böter som ska betalas. Det enklaste sättet att godkänna strafföreläggandet är att du betalar beloppet på inbetalningskortet inom utsatt tid. Om du inte har fått något brev bör du kontakta åklagaren eller polisen. Annars kommer åklagaren antagligen att väcka åtal mot dig i tingsrätten när tiden för godkännande har passerat. Ett strafföreläggande motsvarar en dom i domstol, och det antecknas i ditt belastningsregister. Uppgifter om böter försvinner ur belastningsregistret efter fem år, så länge du inte blir dömd till ytterligare påföljd under den tiden. De flesta arbetsgivare har inte rätt att begära utdrag ur personers belastningsregister, och din arbetsgivare bör alltså inte kunna ta reda på att du dömts till strafföreläggande. Vissa arbetsgivare har dock rätt att begära utdrag ur belastningsregistret, men detta är något som alla arbetstagare ska informeras om i förväg och alltså något du bör känna till i sådana fall. För mer information kring strafföreläggande, se gärna: http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/Strafforelaggande/ Med vänliga hälsningar
Weronica NordinRådgivare