Giltighet av testamente då original saknas

Om originaltestamentet saknas, och det finns en kopia, gäller den kopian fast originalet inte finns?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. En kopia av ett testamente kan vara giltigt om alla formkraven fortfarande är uppfyllda på testamentet, dessa finner du i 10 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB), http://www.lagen.nu/1958:637. Problemet kan dock bli att styrka dess giltighet då ett vanligt sätt att återkalla ett testamente är att förstöra det, återkallelse regleras i 10 kap. 5 § ÄB, det ställs stora krav på återkallelse har skett då det, i enlighet med nämnda lagrum, krävs att den avlidna ”otvetydigt givit tillkänna att förordnandet ej längre var uttryck för hans yttersta vilja”. Återfinns inget senare testamente och personerna som bevittnade testamentet i fråga kan hjälpa till att styrka dess nuvarande giltighet kan kopian således kunna godkännas, då tydligheten i återkallandet i så fall kan ifrågasättas. Men det blir på så sätt en bevisfråga huruvida kopian kan anses avse den yttersta viljan eller inte. Med vänliga hälsningar Ida Persson
Ida PerssonRådgivare