Återkallande av testamente

Hej! Min far gick bort för ett tag sedan. Problemet är att hans före detta sambo hävdar att han testamenterat sin fastighet till henne, samtidigt som jag vet att han har rivit sönder det testamentet. Men hon säger att hon har en kopia. Betyder det här att hans testamente var återkallat, måste jag bevisa det? Efter att de separerade så vet jag att de aldrig skrev på sambobodelningen. Jag vill verkligen inte att hon ska ärva min far, hur ska jag gå tillväga? Tack!

Lawline svarar

Hej, Det som gäller vid återkallanden av testamenten är det som föreskrivs i ärvdabalkens 10 kap. 5 §. I denna bestämmelse föreskrivs följande: ”Har testator i den ordning som gäller för testamentes upprättande återkallat sitt förordnande eller har han förstört testamentshandlingen eller eljest otvetydigt givit tillkänna att förordnandet ej längre var uttryck för hans yttersta vilja, är förordnandet utan verkan”. Regeln innebär att ett testamente är utan verkan om det återkallats i enlighet med de formkrav som gäller vid upprättandet av testamenten alternativt då testator förstört testamentshandlingen eller på annat sätt visat att förordnandet inte motsvarar hans yttersta vilja. I ärvdabalkens 10 kap. 1 § återfinns den bestämmelse som reglerar hur ett testamente ska upprättas. Det stadgas där att testamentet ska upprättas skriftligt och skrivas under av testatorn med två vittnen närvarande. Vittnena ska också bestyrka handlingen genom att skriva under denna. Har testamentet upprättats i enlighet med dessa formkrav är det också giltigt. Har samma procedur företagits vid ett återkallande av detsamma – alltså om det har uttryckts i skrift att testamentet ska återkallas och om dokumentet underskrivits av testator och två vittnen – ska testamentet anses ogiltigt. Att din far enbart rivit sönder sitt testamente borde räcka för att anse att testamentet har återkallats, eftersom det i enlighet med ovanstående bestämmelse då har förstörts. Den kopia som hans före detta sambo säger sig inneha är emellertid något som kan ställa till problem. Eftersom det i ärvdabalkens 10 kap. 5 § föreskrivs att testator ska ha ”otvetydigt givit till känna att förordnandet ej längre var uttryck för hans yttersta vilja” kan det kanske anses vara tvetydigt vad som varit din fars yttersta vilja, eftersom en kopia fortfarande finns kvar hos hans tidigare sambo. Kan du dock visa att originalskriften blivit sönderriven borde det inte vara några problem att ogiltigförklara testamentet. För att få testamentet att förklaras ogiltigt bör du vända dig till tingsrätten för att klandra testamentet. Ärvdabalken återfinns här: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare