KLANDER AV TESTAMENTE

Jag är 45 år och singel utan barn med endast en helsyster utan barn som också är singel. Mina båda föräldrar är avlidna. Jag äger en stor skogsfastighet som jag kommer att testementera till en av mina tremänningar. Vidare kommer jag att testametera specificerat lösöre till en annan namngiven tremänning och likvida medel till två namngivna vänner utan släktskap. LRF Konsult - Juridik kommer att upprätta testamentet enligt lagens formkrav. Kan jag i testamentet föreskriva att var och en som väcker klander mot testamenter inte kan åberopa arvsrätt efter mig?

Lawline svarar

Hej, Reglerna om testamenten återfinns i ärvdabalken (nedan ÄB). Det är en mycket stark huvudregel att den avlidnes önskan skall repekteras. En så kallad klandertalan kan bara godkännas om domstolen finner att testamentet är ogiltigt (se ÄB 14 kap. 5 § samt 13 kap.). För att ett testamente skall vara ogiltigt krävs det antingen att det bryter mot vissa formkrav, att det upprättats under påverkan av en psykisk störning eller att testatorn blivit förledd eller tvingad att upprätta det. Föreligger ingen av omständigheterna ovan så går ett testamente inte att klandra. För det fall det finns bröstarvingar berättigade till laglott finns vissa andra möjligheter att säkerställa att man får ut en del av arvet men då det inte finns några bröstarvingar i ditt fall är det inget du behöver bry dig om. En sådan föreskrift som du nämner är inte juridiskt möjlig, det skulle förta hela poängen med klanderfunktionen om dylika föreskrifter godkändes. Dessutom får en framgångsrik klandertalan följden att testamentet, och med det den nämnda föreskriften, förklaras ogiltigt och ska bortses ifrån. Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor. Du finner ÄB här: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare