Överklagande av avslagen ansökan om taxiförarlegitimation

Transportstyrelsen har avslagit min ansökan om taxiförarlegitimation t.o.m. nov 2014 p.g.a. ringa narkotikabrott. Ska överklaga till förvaltningsrätten för att åtminstone få transportstyrelsen att använda sig av 6 månaders olämplighet istället för 2 år. Vad kan jag åberopa? Finns prejudikat?

Lawline svarar

Hej, Jag vill för det första påminna om att ett överklagande ska inlämnas till den myndighet som utfärdat beslutet om att avslå din ansökan om taxiförarlegitimation. Det är alltså Transportstyrelsen du ska skicka överklagandet till, och inte till förvaltningsrätten, trots att det är förvaltningsrätten som beslutar i överklagandet. Detta framgår av 23 § i förvaltningslagen. Av samma bestämmelse framgår också att överklagandet ska lämnas skriftligt och att det måste framgå i skrivelsen vilket beslut det är som överklagas och hur beslutet bör ändras. Ett överklagande måste dessutom ske inom 3 veckor ifrån det att du tagit del av Transportstyrelsens beslut att avslå din ansökan. Jag har försökt hitta prejudikat på området, men det finns inte mycket att hämta när det rör just avslag av ansökningar om taxiförarlegitimation. Det jag har hittat handlar främst om återkallande av redan utfärdade taxiförarlegitimationer. I ett fall – som tog sig till kammarrätten (RK 2006:7901) – återkallades inte taxiförarlegitimationen överhuvudtaget, utan det ansågs tillräckligt att en varning utfärdades. I domskälet anförde domstolen att vikt, vid en bedömning av en taxiförares lämplighet, bör läggas på den utsatta ställning som en taxikund har. Ett narkotikabrott rubbar givetvis kundens förtroende för taxiföraren. I det här fallet beaktade domstolen emellertid att taxiföraren endast gjort sig skyldig till ett enstaka, ringa narkotikabrott (och ådömts lägsta antal dagsböter). Dessutom togs hänsyn till att brottet inte skett inom taxiverksamheten. Därför ansågs en varning vara tillräcklig. Om det finns likheter mellan ditt fall och det jag nyss beskrivit kan du kanske ha användning av kammarrättens bedömning när du skriver ditt överklagande. Förvaltningslagen finner du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860223.HTM Mer information om hur man överklagar ett myndighetsbeslut hittar du här: http://www.domstol.se/Myndighetsbeslut/Overklaga-myndighetsbeslut/ Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare