Fråga om förarprov när körkortstillståndet återkallats

Hej, hade en fråga angående återkallelse av körkorts tillstånd. Om jag har bokad tid för körprov redan och sedan kommer det ett brev med återkallelse av körkorts tillstånd p.g.a. olovlig körning vad händer med mitt prov då? får jag inte göra körprovet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När ditt körkortstillstånd återkallats så är det inte tillåtet att övningsköra medan den s.k. spärrtiden gäller. Du kan inte heller avlägga förarprov utan körkortstillstånd, se 3 kapitlet 4 § Körkortslagen. Därmed kan du inte avlägga förarprovet när ditt körkortstillstånd återkallats, även om du bokat tid för detta. Tillämpliga bestämmelser hittar du här: https://lagen.nu/1998:488#K3P4S1 Vänliga hälsningar,
Emma LampeRådgivare