FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis09/11/2012

Omhändertagande av berusad person

Bryter man mot lagen som vakt/krogägare om man skickar hem en gäst (utan att tillkalla polis) som ser ut att vara påverkad av något annat än alkohol, men stabil nog att ta hand om sig själv?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga till Lawline! Angående omhändertagandet av berusade personer se Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m. (LOB) https://lagen.nu/1976:511. Enligt 1 § kan den som anträffas så berusad av alkoholdrycker eller annat berusningsmedel att han inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller för någon annan omhändertas av en polisman. Som du kan se så gäller den här lagen inte bara vid berusning som förorsakats av alkohol utan även genom andra berusningsmedel. Har berusningen orsakats av narkotika, finns det alltså inte något principiellt hinder mot att tillämpa LOB. Här ska dock även en anmälan upptas med anledning av misstanke om narkotikabrott. Enligt 10 § gäller LOB också för ordningsvakt, om inte annat framgår av hans förordnande. Har en ordningsvakt omhändertagit någon ska den omhändertagne skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Är det så att en ordningsvakt misstänker att en person använt ett olagligt berusningsmedel kan denne omhänderta personen på grundval av LOB eller envarsgripande. (Enligt Rättegångsbalken 24 kap. 7 § (RB) kan den som begått ett brott på vilket fängelsestraff kan följa och påträffas på bar gärning eller på flyende fot han gripas av envar.) Därefter får tillkallad polis ta ärendet vidare.
Amanda RasmussonRådgivare