FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/10/2012

Angående god man

Jag har tidigare varit i belastningsr. Det är nu rent. Har ansökt som God man hos överförm. och skall förordnas av tingsrätten. Jag har hört och fått känslan av i min kontakter med överförm. att överförm/tingsrätten kan kolla bakåt i straffregistret trots belastningsreg. är rent och därmed neka uppdrag. Är det möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Enligt kapitel 11 § 12 föräldrabalken (FB) ska en rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig man eller kvinna utses till god man. Jag kan dock inte hitta någon information om hur långt bak i tiden tingsrätterna kan gå i sina kontroller. Om du numera har ett rent belastningsregister så antar jag att du kan bli utsedd till god man, en person som en gång avtjänat sitt straff ska inte kunna bli bestraffad för samma sak igen (dubbelbestraffning). Jag reserverar mig dock för den möjligheten att du begått ett brott som liknar det uppdrag du ämnar utföra som god man (exempelvis om du tidigare är dömd för stöld eller förskingring och nu kommer hantera en annan persons pengar), då kanske regleringen ser annorlunda ut. Jag skulle rekommendera dig att prata öppet med överförmyndaren och ställa samma fråga till honom/henne, då får du garanterat ett ordentligt svar. Länk till föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare