Testamente, fri förfoganderätt, efterlevande makes arvsrätt

Vi är gifta och skall skriva inbördes testamente med full förfoganderätt för våra barn, men, vi vill att om barnet avlider, arvet skall gå till deras barn ej make_/maka.

Lawline svarar

Hej! Fri förfoganderätt kan åstadkommas genom ett förordnande i testamentet som innebär att arvtagaren får förfoga över arvet fritt under t ex. sin livstid. Det går då att besluta om att arvet ska gå vidare till t ex. barnbarnen när den fria förfoganderätten upphör. Det skulle alltså innebära att ert barns make/maka inte skulle ärva den delen som ärvts med fri förfoganderätt utan den delen går direkt till barnbarnen. Det finns dock något som kallas laglott. Laglotten är hälften av det arv ni efterlämnar och det är en del ni inte kan testamentera bort utan det har era barn alltid rätt till, enligt Ärvdabalken (ÄB) 7 kap 1 §. Eftersom man inte får testamentera bort laglotten är det därför inte möjligt att göra så att era barns laglotter ärvs med fri förfoganderätt. Detta kommer efterlevande make alltså att ärva om inte era barn själva skriver testamenten som tar bort efterlevande makes arvsrätt. Efterlevande makes arvsrätt regleras i ÄB 3 kap 1 § 1 st. Ärvdabalken (ÄB) hittar ni här: https://lagen.nu/1958:637 Hoppas ni fått hjälp med er fråga! Vänligen
Frida KarlssonRådgivare