FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/10/2012

Resekostnader i samband med umgänge

Måste jag som boförälder hjälpa till med ekonomiskt bidrag för umgängesresor till umgängesföräldern som själv, helt utan anledning (inget arbete), valt att flytta 11 mil bort från sitt barn som hon lämnat över allt ansvar för till mig? Träffar alltså sin mor varannan helg.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Reglering gällande reskostnader finner du i 6 kap. 15b § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P15bS1). Gällande är att boförälder ska ta del av de kostnader som uppstår vid resor till umgängesförälder. Det yttersta ansvaret för kostnaderna läggs dock på den förälder som barnet inte stadigvarande bor med. Resekostnaderna ska bara beaktas i de fall de är av ekonomisk betydelse i förhållande till förälders ekonomi. En riktlinje som har uttalats i förarbetena är att resekostnader inte ska fördelas när föräldrar bor mindre än 10 mil från varandra. Vad gäller fördelningen av kostnaderna ska förälders ekonomiska förmåga och övriga omständigheter vägas in. Saknar en av föräldrarna ekonomisk möjlighet att bidra till resekostnaderna finns ingen skyldighet att ta del av kostnaderna. Så som övriga omständigheter kan räknas att en förälder flyttar långt bort utan godtagbar anledning. Vad som avses med ”långt bort” är inte fastställt och bedöms individuellt. Med "godtagbar anledning" avses exempelvis att föräldern fått ny arbetsanställning. Det är följaktligen inte enbart tillräckligt att umgängesföräldern bor 11 mil bort för att ditt ansvar för att ekonomiskt bidra till umgängesresor ska helt falla bort utan samtliga ovan nämnda omständigheter ska vägas in i en skälighetsprövning. Då regleringen om resekostnader är dispositiv har ni som föräldrar själva möjlighet att avtala annat mellan er än vad lagen säger. Kan en överenskommelse inte nås finns möjlighet att låta domstol avgöra. Vänligen,
Matilda KarlssonRådgivare