Skuld i dödsbo

Hej. Jag har två vuxna döttrar,varav den ena under flera år sammanlagt lånat ca 100000.- kronor utav mig. Lån som vid lånetillfällena uttrycklingen ska återbetalas. Nu har denna dotter hastigt avlidit. Måste jag nu skriva ett testamente där det påtalas att min avlidna dotter fått dessa pengar, hur ska jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej. När en person avlider ska normalt dennes tillgångar delas upp bland arvtagarna. Innan detta sker ska dock de skulder som den avlidne har betalas. Du som har en fordran på din dotter kan alltså kräva betalt av hennes dödsbo. Har tillgångarna redan delats ut så är arvtagarna skyldiga att lämna tillbaka så pass mycket att det täcker din fordran. Det är det som krävs av dig. Skulle det visa sig att skulden är preskriberad (inte gäller längre) har du självklart rätt att skriva ett testamente och på det viset lösa problemet. Märk dock att du bara kan testamentera bort halva din kvarlåtenskap. Finns det exempelvis 1 000 000 kr i kvarlåtenskap när du avlider så kan du fördela 500 000 av det helt fritt. Då kan du exempelvis säg att 300 000 av det ska gå till ena systern medan 200 000 ska gå till den andra systerns arvingar (som träder i dennes ställe). Vill du veta mer om vad som gäller vid arv så kan du läsa i ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637)
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare