FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/10/2012

Har make rätt att ta den andra makens lön efter separation?

Hej, jag och min man ska skilja oss. Jag har flyttat ifrån honom sen fem veckor tillbaks. Han hävdar att han har rätt till halva min lön. Han har eget företag men ingen inkomst. Förra månaden tog han mitt visakort och tog ut halva lönen. Nu säger han att han ska ha min halva lön även nästa månad. Har han rätt till detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Av din fråga utgår jag ifrån att ni ännu inte har erhållit dom på äktenskapsskillnad, utan har separerat enbart i den bemärkelsen att ni inte längre är sammanboende. Regler om underhåll mellan makar återfinns i Äktenskapsbalken (ÄktB) som du hittar här: https://lagen.nu/1987:230. Till att börja med är det viktigt att poängtera att varje make råder över sin egendom, se ÄktB 1:3. _Din_ lön är således _din_ egendom. Utgångspunkten vad gäller underhåll mellan makar är att varje make var och en efter sin förmåga ska bidra till det underhåll som behövs för att det gemensamma och privata behovet ska tillgodoses, se ÄktB 6:1. Om det som den ena maken ska bidra med inte räcker för dennes personliga behov, ska den andre maken skjuta till vad som behövs, se ÄktB 6:2. Om makarna inte bor tillsammans, ska underhållsskyldigheten fullgöras genom att maken med större inkomst kompenserar den andra maken, se ÄktB 6:6 st. 1. Underhållsskyldighet kan beslutas genom dom i tingsrätten, se ÄktB 6:5. Detta torde vara det normala förfarandet med hänsyn till omständigheterna (att ni har för avsikt att separera). Du har alltså en möjlighet att vänta in dom på underhållsskyldighet innan du betalar något till in man. Efter äktenskapsskillnad svarar varje make för sin egen försörjning enligt ÄktB 6:7. Endast undantagsvis kan den ena maken bli underhållsskyldig under en övergångsperiod, se samma lagrum. Detta fastställs i dom. Oavsett underhållsskyldighet har din man inte någon rätt att ta ditt bankkort och ta ut dina pengar, om du inte givit honom lov till detta. Detta handlande kan utgöra stöld alternativt egenmäktigt förfarande enligt brottsbalken 8:1 respektive 8:8. Brottsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1962:700. Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare