FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/10/2012

Umgängesresor

Måste jag som bofärälder hjälpa till med ekonomisk bidrag för umgängesresor till umgängesföräldern som själv helt utan anledning (inget arbete) valt att flytta 11 mil bort från sitt barn som hon lämnat över allt ansvart för till mig! Träffar alltså sin mor var annan helg! svar önskas va mail.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. I 6 kap. 15 b § föräldrabalken stadgas det att om barnet bor tillsammans med en förälder, ska den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det ska ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. Det primära ansvaret läggs på föräldern som inte bor tillsammans med barnet. En omständighet som kan beaktas är om den ena föräldern flyttar långt bort utan en godtagbar anledning. Det är godtagbart att flytta långt bort om en arbetslös förälder får ett nytt arbete. Men annars får en förälders intresse av att själv få inrätta sitt liv tåla vissa inskränkningar. Ett riktmärke som har uppställts är att om avståndet mellan bostadsort och umgängesort överstiger 10 mil så har vårdnadshavaren ansetts skyldig att bidra till resekostnaderna. Det är uppfyllt i detta fall eftersom avståndet här är 11 mil. Slutligen får en bedömning göras av omständigheterna i det enskilda fallet. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare