FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/10/2012

Misshandel

min kompis blev anmäld för misshandel och nekade i förhöret. nu har det gå vidare till rättegång kan man då erkänna i rätten istället? det handlar om en misshandel på ett slag inte specielt hårt personen som blev slagen fick ett litet sår på näsan. men i förhöret pratades det om flerar slag. kan man då säga som det var att man slog ett slag så man kan få lidringare straff?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga! I en rättegång är det alltid åklagaren som ska visa på att den tilltalade verkligen har gjort sig skyldig till brott. Även om en person erkänner måste ändå åklagaren visa på att det faktiskt har hänt. Man kan ändra sin historia i en rättegång. Det kommer såklart uppkomma frågor om varför man väljer att ändra sin historia, och det är väl kanske mer anmärkningsvärt om man först erkänt, och sen säger att man är oskyldig än tvärtom. Men som tidigare nämnts måste ändå åklagaren visa på att den tilltalade gjort sig skyldig till brott, vad som än händer vid rättegången. Din kompis är anmäld för misshandel, vilket kan ge fängelse i högst två år enligt 3 kap. 5 § Brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700). Det är just hur många slag som tilldelats som kan bli avgörande vilken grad av misshandel det anses vara. Är det bara ett slag som inte är speciellt hårt kan det klassas som ringa misshandel, vilket oftast bara resulterar i böter. Så det bästa är att prata med sin försvarare innan rättegången om vad som verkligen har hänt, eftersom utgången kan bli olika beroende på hur många slag som faktiskt har tilldelats. Är det så att det endast är ett slag så är det bäst att det kommer fram vid rättegången.
Lawline RådgivareRådgivare