Tolkning av testamente

Hej, fråga gällande arvsrätt och värdering av lägenhet. Min mormor & morfar har gått bort. Om det står i testamentet att ett av barnen ska få lägenheten men att 60.000 kr ska räknas bort från resterande arv, dock har lägenheten ökat i värde från 120,000 kr då den köptes för 10 år sedan till ca 500.000 kr. Ska detta delas lika mellan alla barn, alltså mellanskillnaden eller tillfaller hela summan barnet.

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga! Enligt lag ska ett testamente ges den tolkning som kan antas överensstämma med testatorns vilja. Om testamentet till följd av en felskrivning eller annat misstag fått ett annat innehåll än vad testatorn avsåg, ska testamentet verkställas om det går att utröna den rätta meningen med testamentet (för lagtext se https://lagen.nu/1958:637#K11). Kan en testators vilja inte utrönas så tillämpas de supplerande tolkningsreglerna i Ärvdabalken. I ert fall bör det dock vara så att testatorns vilja går att utröna, då det vid tiden då testamentet skrevs verkar ha varit testatorns vilja att barnen skulle få lika stora delar av arvet. Om så är fallet så verkställs testamentet i linje med vad som fastställts vara testatorns verkliga vilja. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare