Testamentstolkning

Hej, min mor har skrivit följande i sitt testamente: "Mina bröstarvingar skall bekomma sina laglotter. Det är mitt önskemål att någon av dem eller båda övertar fastigheten. Testamentslotten efter mig skall tillfalla X." (X är en välgörenhetsverksamhet) Jag tolkar detta som att X tilldelas 50% av arvet, och att jag och mitt syskon ärver 25% vardera. Men vad händer om fastigheten värderas till mer än 50% av det totala arvet? Det borde ju innebära att X skall ha del av fastigheten?!

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har kontaktat Lawline!* Det var ett klurigt testamente som din mor skrivit. Det ger upphov till en rad frågor och mitt råd är att ni kontaktar en verksam familjejurist. Lawline samarbetar med Familjens jurist som är experter på sådanan här frågor. Problemet med testamentet är precis som du säger. Din mor behöver inte skriva att Ni skall få era laglotter. Dessa får ni i alla fall eftersom bröstarvingar har laglottsskydd (1) varför det ger upphov till frågor kring hur hon egentligen menar. Eftersom att hon i testamentet skriver att ni skall få era laglotter ger det sken av att det är bara det (och möjligen fastigheten) som hon vill att ni skall få. Det är också problematiskt att hon använder ordet "önskar" och att hon inte utpekar en arvtagare eller arvtagerska. *Detta är således ett testamentstolkningsproblem*. Det går att tolka testamentet som jag angav ovan eller på så sätt att ni skall få era laglotter och fastigheten. Resterande del av arvslotten skall tillkomma X. Testamentet i sig innebär en *hög risk* för tvist och de som avgör hur det skall tolkas är domstol. Således rekommenderar jag din mor att kontakta en jurist. *Familjens jurist* http://www.familjensjurist.se/ *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare