FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/11/2006

Sambors rätt till bodelning

Måste ena sambon varit passiv under ett år för att förverka sin rätt till bodelning eller räcker det med att man inte kommer överens

Lawline svarar

Hej, Nej, det räcker inte med att man inte är överens. Enligt 8 § Sambolagen (Se http://lagen.nu/2003:376) är det tillräckligt att någon av samborna begär begär bodelning, för att sådan skall ske. Samförstånd krävs alltså inte. För att förverka sin rätt krävs därmed att man försitter sin rätt genom passivitet. Undantag från ettårs-fristen finns när samboförhållandet upphör på grund av sambos dödsfall, se återigen 8 § Sambolagen. Vänligen,
Carl Johan ZimdahlRådgivare