Legal arvsordning och testamentets inverkan

Hej, Vem ärver vem? Syster A = änka, 1 barn Syster B = änka, inga barn Syster C = änka, 3 barn Syster B avlider Testamente finns till förmån för ett av syster C´s barn ( huvudarvinge ). Ärver systrarna A och C något efter sin syster eller blir de utan? Tacksam för svar. Vänliga hälsningar/Ulla S

Lawline svarar

Hej, *Utgångspunkter - _legal arvsordning_* När syster B avlider skall hennes kvarlåtenskap tillfalla hennes bröstarvingar. Eftersom hon är avliden och saknar make kommer arvet att gå i uppåtstigande led, nämligen till Bs föräldrar. Om dessa är avlidna kommer arvet att gå ner till syster A och syster C. *Detta är den legala arvsordningen. * Testamentet sätter däremot den legala arvsordningen ur spel. Således blir systrarna A och C utan arv eftersom att syster B satt den legala arvsordningen ur spel genom sitt testamente.
Lawline RådgivareRådgivare