Tolkning av testamente

Min morbror har avlidit. Min moster har tidigare avlidit. De hade inga barn. Testamente finns med ett antal legat angivna. Dessutom finns denna skrivning "Vad som återstår av kvarlåtenskapen skall fördelas mellan våra arvingar enligt lag." Min mor är död varför jag ärver i hennes ställe. Vad händer med min andel om det i ett tillägg till testamentet anges att jag inte ska ärva? Går min andel tillbaka till dödsboet eller ärver mina barn i mitt ställe?

Lawline svarar

Hej! Detta är en fråga om tolkning av testamente, och för detta gäller regeln, att man inte kan stanna vid ordalydelsen för testamentet, utan måste klarlägga vad den som upprättat testamentet (testatorn) verkligen menat. Därför finns det inte några enligt lagen helt givna svar på din fråga. Man siktar efter att klarlägga testatorns verkliga vilja, se 11 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K11P1S1). För detta ändåmål kan mycket man föra vilken bevisning som helst, så länge tolkningsalternativen inte helt strider mot testamentsförordnandet. Det är svårt att göra en tolkning endast på de uppgifter du givit, och det är mycket möjligt att den domstol i en tvist skulle göra en annan bedömning, men jag kan ge min syn på saken. Eftersom du egentligen är en arvinge enligt den lagliga arvsordningen (syskobarn), men uttryckligen undantagits från arvsrätten, ligger det nära till hands att tolka tillägget som så att din lott ska "gå tillbaka" till dödsboet och fördelas på de övriga arvingarna. Detta är speciellt troligt om det inte uttryckligen skrivits att din arvsrätt ska gå över till dina barn, och det inte finns något som tyder på att testatorn haft en speciell relation till dina barn som skulle göra en sådan tolkning trolig.
Marina RönnquistRådgivare