FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis08/09/2012

ÖVERGREPP AV POLIS

Hej! Jag förstår att ni vill att man ska hålla sig kortfattat här men i min situation är det viktigt att allt läses. Jag har blivit överfallen av en polis och behöver juridisk rådgivning. Jag kan inte skriva ner meddelandet här för det är över 5000 tecken så därför länkar jag till en tråd på Flashback där jag beskrivit händelsen, jag är trådstartare: https://www.flashback.org/t1956345 Vad ska jag göra? Skaffa ett juridiskt ombud fort så de kan säkra bevis? Är det risk för att dessa bevis på övervakningskameror "försvinner" när det är poliser inblandade? Hjälp!

Lawline svarar

Hej, Mitt första råd är att du försöker vända dig till Polisen igen, förslagsvis till deras Internutredare. I Sverige finns ingen separat myndighet som utreder poliser utan det sköts av separata departement inom polismyndigheterna. Skulle polisen vägra upprätta en anmälan kan du göra en anmälan till JO, vars funktion är att tillse att myndigheter följer lagar och regler. Du hittar information om hur man gör en JO-anmälan här: http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=13&ObjectClass=DynamX_Documents&Language=sv Skulle inte heller JO komma fram till att något fel begåtts får du gå vidare personligen. Jag rekommenderar att du i så fall går till en verksam jurist som kan ge råd om hur/om du ska försöka gå vidare. Försök också ta reda på vilka som sköter kameraövervakningen på busstationen och be dem spara filmen. Kan du få dem att ge dig en kopia så är det naturligtvis att föredra. Jag rekommenderar också att du försöker hitta några av de vittnen du säger såg händelsen. Att polisen skulle få filmen att försvinna anser jag inte är troligt. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare