Testamentsvittnes telefonnummer

Hej, När ett testamente vidimerades glömde de som vidimerade att skriva sina telenummer. Får jag (som inte var en av dem) lägga till deras telenummer i efterhand?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga! De formella kraven för upprättande av ett testamente framgår i Ärvdabalk (https://lagen.nu/1958:637) 10 kapitlet 1 §. Där framgår att det är ett krav för giltighet att vittnenas namn skrivs framgår. Det finns således inget krav gällande telefonnummer. I 10 kapitlet 2 § framgår ytterligare information på vad som BÖR framgå förutom vittnenas namnteckning. Exempel på detta är vittnenas yrke, hemvist och annat som kan vara av betydelse. I enlighet med denna paragraf skulle vittnenas telefonnummer kunna anses som sådan ytterligare information som kan vara att anse som betydelsefull. Dock är det som sagt inget lagstadgat krav att telefonnummer ska framgå utan det rör sig snarare om ett allmänt råd. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare