Laglott och försäljningar av egendom

1 av 6 bröstarvingar testamenteras få hälften? Min mor har (efter fars död) ägande rätt till bostadsrätt,sommarstuga, viss kapital o vi är 6 bröstarvingar. Ett testamente har skrivits om att en av mina bröder får hälften av allt, vi 5 andra resten. Är det ett giltigt testamente? Om bostadsrätten är mer än hälften av arvet, kan då, ifall oenighet uppstår, någon av mina syskon tvinga min brorsa sälja bostadsrätten för att få ut sin del? Kan oenighet orsaka att bostadsrätten går till auktion?

Lawline svarar

Hej! och tack för din fråga! Arvet skall i första hand fördelas enligt den legala arvsordningen dvs att varje bröstarvinge får 1/6 var. Den lott som vardera arvingen skall ha enligt arvsordningen kallas för Arvslott. Ibland kan arvslotten inskränkas genom att arvlåtaren skrivit ett testamente, som helt eller delvis sätter den legala arvsordningen ur spel. Arvlåtaren kan inte göra bröstarvingarna helt arvslösa. En bröstarvinge har nämligen rätt till sk Laglott. Laglotten är hälften av den arvslott den legala arvsordningen skulle ge. (7:1 och 2:1 Ärvdabalken). Detta betyder att ni, de andra syskonen har rätt till (hälften av 1/6 var dvs 1/12 och om man multiplicerar detta med antalet övriga syskon dvs 5 så blir resultatet 5/12 dvs omkring 41,7% av egendomen) ca 42 % av faderns egendom. Det är därför ok att testamentera bort hälften till en av dina bröder. Vad gäller bostadsrätten hänvisar jag dig till en redan besvarad fråga av en våra Lawline-medarbetare: http://lawline.se/answers/11742 Med vänliga hälsningar,
Mitar MarjanovicRådgivare