FrågaARKIVÖvrigt26/11/2006

Existensminimum

Hej Hur mycket är existensminium för två vuxna och en 19 åring som går i gymnasiet.Räknar man dom faktiska kostnaderna eller går man efter riktlinger i bla elkostnader osv.

Lawline svarar

Hej! För makar och sammanboende är förbehållsbeloppet (existensminimum) 6945 kr enligt 2006-års tabell. För barn över 7 år utgår 2567 kr. Till detta får man även behålla ett belopp motsvarande hyran. En individuell bedömning kan även ske beträffande tilläggsbelopp för exempelvis tandvårdskostnader etc. Mvh,
Karin BorgRådgivare