Vem får tömma bankfack vid dödsfall?

Jag och min man har blivit universella arvtagare till en gammal man som ej har barn .Alla dödsbodelägare(syskonbarn och en bror)har godkänt testamentet.Bouppteckningsman är en begravningsfirma.Denna säger nu till oss att när bouppteckningen är klar hos skatteverket så ska brodern avsluta och tömma bankfacket.Vi tycker detta låter konstigt och tycker att det borde vara vi som ska göra detta.Om han så vill kan han ju isåfall plocka åt sig det han vill.Vem har rätt ? vi eller bouppteckningsmannen.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Innan bouppteckningen är klar kan bankfacket bara öppnas i närvaro av bankens personal. En inventering av bankfackets innehåll kan göras tillsammans med personalen. Bankfacket kan bara öppnas när samtliga dödsbodelägare är närvarande eller har gett fullmakt till den eller de som har möjlighet att närvara (däremot har en förordnad boutredningsman behörighet att ensam öppna facket). Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare