Testamente vid villfarelse?

Hej! Om testator genom villfarelse felaktigt kallat två personer för syskonbarn och testamenterat kvarlåtenskapen till dessa två,kan det då bli tolkning av testamentet vid klander,eller kan det bli ogiltigt direkt? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Först och främst gäller att testamentet endast kan gälla för den delen av kvarlåtenskapen som inte är laglotten, dvs om det finns arvingar som är berättigade till laglott så kallade bröstarvingar. I övrigt står det testator fritt att bestämma över sin kvarlåtenskap. När jag inte känner till familjeförhållandena så blir det svårt att uttala sig närmare. I Ärvdabalken 11te kapitel regleras hur ett testamente ska tolkas och i första paragrafen i det kapitlet stadgas att utgångspunkten för tolkningen ska vara vad man kan anta var testators vilja. Om testator då själv levt i den villfarelsen och ingen har vilselett testator medvetet tror jag att tolkningen skulle innebära att testator avsåg att testamentera till dessa två personer oavsett om dessa var biologiska släktingar eller ej. Som sagt kan det vara möjligt att klandra testamentet om testator svikligen har förletts tro att dessa personer är biologiska släktingar, annars kan det vara svårt att klandra då testators vilja äger företräde vid tolkningen.
Lawline RådgivareRådgivare