När inträder barnbarnens rätt att ta arv?

Det antas att testamente saknas. Bröstarvingar till avliden person är barn,barnbarn, osv. Är det mina två söner ( som har ett resp. två barn ) som skall dela laglotten lika? Jag har läst att bröstarvingarna skall dela laglotten lika. Ärver inte barnbarnen något alls? ( förrän deras föräldrar dör) Ibland verkar det som man kallar även barnbarn för barn.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Huvudprincipen är att laglotten tillkommer arvlåtarens barn och, om ett barn är dött, arvlåtarens barnbarn. Svaret på din fråga är således att det är dina två söner som ska dela laglotten lika. Barnbarnen ärver först efter att föräldern har avlidit. Det nämnda följer av 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB), som du kan ta del av genom att klicka på följande länk: https://lagen.nu/1958:637 Med vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare