Särkullbarns rätt till laglott och förskott på arv.

Hej Blev tipsad om er tjänst via en bekant då jag fick papper om en bouppteckning efter min morfar. Min morfar var gift med min mormor och hade ett barn (min mamma) och min mormor hade sedan tidigare en dotter. Min mamma gick bort för 20 år sedan men min moster är ännu vid liv. Jag har förstått det som att om man är gift och den ena makan går bort sitter maken/makan i orubbat bo tills denne själv faller ifrån och sedan delas arvet mellan arvingarna. Första frågan är: Det står i bouppteckningen att bodelning och arvskifte i (min mormors) dödsbo förevarit varvid hennes bröstarvingar utfått laglott. Betyder det att min moster redan fått sitt arv från min moster och således inte ärver något efter min morfars bortgång? I testamentet står det att hon ska ha sin laglott efter mormor men ingen del i min morfars hälft. Min mormor dog före min mamma så då borde ju isåfall min mamma också fått ut sin del av mormors arv. Har jag tolkat meningen rätt? Andra frågan är att det framkommit att min morfar gett bort en fastighet till mina systrar 7 april 2004 och nu har jag fått frågan från bouppdelningsmannen "Hur gåvan av fastigheten skall hanteras". Jag visste inte att han gett bort den till mina systrar och jag har sedan fått höra att en sådan gåva skall ses som ett förskott på arv. Jag har ingen aning om vad som är skrivet när det gäller gåvan, inte heller värdet på fastigheten eller vad jag har för rätt att ställa krav på hur gåvan ska hanteras. Vad gäller? Oerhört tacksam för er hjälp med mina frågor då en annan är helt novis i detta ämne.

Lawline svarar

Hejsan! Din moster räknas enligt lagens mening som ett särkullbarn, och har vid sin förälders död rätt att få ut sin arvslott trots att den efterlevande maken i övrigt ärver hela kvarlåtenskapen, se 3 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1) Arvslotten är hela det arv som man som arvinge har rätt till, och bröstarvingar får enligt huvudregeln lika stora delar efter sin förälder. Laglotten är hälften av vad bröstarvingen skulle ha utfått som arvslott, och laglotten kan man aldrig bli ifråntagen. Ett testamente som fråntar en bröstarvinge all arvsrätt är inte giltigt i den meningen, se 7 kap ÄB, främst 1 och 3 §§ (https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1). Ifall din mormor testamenterat att din moster endast ska ärva sin laglott, och det är dokumenterat att hon utfått denna kommer hon inte att ärva något mer. Din mamma, som inte var något särkullbarn, hade inte rätt att få ut sin laglott vid din mormors död. Bröstarvingar inom ett äktenskap får vänta på sitt arv tills den efterlevande makens arv ska fördelas, så med den information jag fått skulle jag tro att hon inte utfått någon del i arvet efter din mormor. Du och dina systrar räknas som bröstarvingar efter er morfar, eftersom ni ärver i er mammas ställe. Det är mycket riktigt att gåvor till bröstarvingar under livstiden kan anses vara förskott på arv, se 6 kap 1 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1). Om inte din morfar skrivit att gåvan inte ska ses som ett förskott och det inte heller på grund av några andra omständigheter är troligt att det var hans avsikt, ska värdet av gåvan avräknas från dina systrars arvslott. Man räknar då med värdet på fastigheten vid tillfället han gav dem den, se 6 kap 3 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K6P3S1). Hoppas du är nöjd med svaret!
Marina RönnquistRådgivare