Fördelning på lotter samt jämkning

Är gift med en Nigerian, har UPT tom jan.2012. Vi varit gifta i snart 2 år men han har ej bott här senaste året. jag har ansökt om äktenskapsskillnad, han vägrar skriva på. Kan han, har han rätt till hälften av mitt bohag, som jag hade INNAN vi träffades? Vad har han rätt till?

Lawline svarar

Tack för dina frågor. Jag kommer att ge dig samma svar som på din förra fråga. All din egendom ingår i bodelningen, men troligen kommer jämkning ske med tanke på den korta tid ni varit gifta. Hur mycket du får behålla beror i slutändan på hur stort värde din egendom har efter avdrag för skulder, i jämförelse med hans. Det kommer troligen sluta med att antingen du eller han måste överföra egendom alternativt pengar till den andre. Endast om det finns särskilda skäl att inte dela makarnas giftorättsgods, ska varje make behålla sitt giftorättsgods som sin andel.
Lars BålmanRådgivare