Testamente, universell testamentstagare avliden strax efter testator.

Hej! Min syster som var gift (inga barn, maken lever) avled i slutet av mars i år. Vår moster avled tidigare samma månad och min syster var en av fem universella testamentstagare. Vem ärver nu min systers del - maken eller hennes syskon?

Lawline svarar

Hej! Eftersom din syster levde vid det tillfälle er moster dog är din systers lott hennes egendom. Även om arvet efter er moster ännu inte skiftats så är fördelningen så att säga ostridig. Enligt de legala arvsreglerna i ÄB kommer din systers make ärva hennes kvarlåtenskap (3:1 ÄB https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Tack för din fråga!
Marina RönnquistRådgivare