FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/07/2012

Gallring av belastningsregister vid frikännande dom från överrätt

Jag är dömd för ett våldsbrott i tingsrätten och har överklagat detta till hovrätten. Jag finns alltså med i belastningsregistret då jag är dömd i tingsrätten. Frågan är om jag blir friad i hovrätten, försvinner jag ur belastningsregistret då?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Enligt 16 § p. 1 lag (1998:620) om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620#P16S1) ska en uppgift ur registret gallras om en överrätt genom dom eller beslut frikänt den registrerade från den åtalade gärningen. En dom från hovrätt ersätter dom från tingsrätt. Detta innebär att om du skulle bli frikänd i hovrätten ska uppgifterna från den tidigare registrerade tingsrättsdomen tas bort ur registret. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare