FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/07/2012

Föräldrars underhållsskyldighet för sina barn

Hej, Min sambo har en 18 årig son som han betalar underhåll till. Sonen hoppade av nyligen av gymnasiet någon månad innan examen. Han fullföljde alltså inte sitt gymnasieval. Skolan fick in honom på en praktikplats resten av läsåret... Sonen ska börja på ny gymnasieskola till hösten dvs. gå om gymnasiet. Nu undrar jag om detta avbrott gör att min sambo inte behöver betala underhåll till sonen blir 21 eller är klar med skolan?

Lawline svarar

Hej, Reglerna om underhållsskyldighet för barn återfinns i föräldrabalkens 7 kap. 1 §. I denna bestämmelse föreskrivs att föräldrars underhållsskyldighet för sitt barn upphör då barnet fyllt 18 år. Dock är föräldrarna skyldiga att fortsätta med att försörja barnet upp till 21 års ålder om barnet fortfarande går i skolan. Skolgång som medför underhållsskyldighet är enligt lagen studier i grundskolan, gymnasiet eller därmed jämförlig utbildning. Det är möjligt att praktikplatsen som skolan ordnade åt din sambos son kan ses som sådan ”jämförlig utbildning” och att sambon därmed är/var underhållsskyldig för sonen även när han är/var på praktik. Klart är i alla fall att underhållsskyldigheten inte avbryts helt på grund av sonens avbrott ifrån gymnasiet då han återupptar sina studier i höst. Underhållsskyldigheten fortsätter alltså att gälla till hösten, eftersom sonen då går i gymnasiet igen och ännu inte uppnått 21 års ålder. Föräldrabalken hittas här: https://lagen.nu/1949:381 Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare