FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll19/07/2012

LAGVAL I VÅRDNADSTVIST

Jag ligger i underhållstvist med England. Pappan valde att inte vara delaktig i fastställande av faderskapet. Detta var tvunget att göras utan honom. Han vill inte betala underhåll och vill nu göra om faderskapet. Engelska myndigheterna kräver nu detta även om de vet att ett svenskt lagbeslut finns. Problemet är att försäkringskassan nu hotar att dra in mitt underhållsstöd om jag inte går igenom hela processen igen. Är detta rätt? Måste jag gå igenom allt igen när det finns ett svenskt lagbeslut?

Lawline svarar

Hej, Det är tyvärr troligt att det är så att de brittiska myndigheterna inte godtar beslut från svenska domstolar när det gäller faderskapsärenden. För att få faderskapet fastställt i Storbritannien måste du därför tyvärr gå igenom processen igen, i Storbritannien. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare