Vad ska en delgivning av testamente innehålla?

Tingsrätten har i samband med att rätten utsett en boutredningsman, skickat ut testamenten till samtliga dödsbodelägare med mottagningskvittens. Är detta att likställa med att dödsbodelägarna är delgivna testamente, eller måste vid delgivning av testamente även info om hur ev. klander, tidsperioder för klander, godkännande etc sändas med?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Regler om testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB), som du hittar här: https://lagen.nu/1958:637. Angående delgivning av testamente stadgar ÄB 14 kap 4 § att testamente ska delges arvingar genom att en bestyrkt kopia av testamenthandlingen överlämnas. Information om klander osv. är alltså inte nödvändigt för att testamentet ska anses delgivet. Regler om hur man klandrar ett testamente återfinns dock i ÄB, som stadgar i 14 kap 5 § att klander ska väckas senast 6 månader efter att arvingen delgivits testamentet. Detsamma gäller om arvingen vill påkalla jämkning av testamentet för att få ut sin laglott, vilket framgår av ÄB 7 kap 3 § 3 st. Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare