Måste särkullbarn delges testamente?

Hej! Jag är gift med en man som har barn sedan tidigare (särkullbarn). Vi avser upprätta ett testamente oss emellan. Måste man delge särkullbarnet att ett sådant är upprättat? Jag tänker då på jämkning av testamentet och att en klandring måste göras 6 mån efter vetskapen om testamentet. Hur skall man pratiskt göra här?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Regler om testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB. Eftersom särkullbarnet är din mans bröstarvinge så måste han eller hon delges testamentet enligt ÄB 14 kap 4 § 1 st. Detta sker dock normalt av den som sköter bouppteckningen efter testators död och ni behöver alltså inte delge särkullbarnet att ni upprättat ett testamente nu. Delgivning är dock inte nödvändig om arvingen har godkänt testamentet, vilket kan ske både före och efter testators död. Detta framgår av ÄB 14 kap 4 § 1 st. Det stämmer som du säger att arvingar har 6 månader på sig från det att arvingen tagit del av testamentet att väcka klandertalan enligt ÄB 14 kap 5 § samt påkalla jämkning enligt ÄB 7 kap 3 § 3 st. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare