FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis03/07/2012

Enstaka personuppgifter enligt polisdatalagen

Hej! Jag jobbar för en lokaltidning i Blekinge. När vi skulle hämta ut åtalet inför en mordrättegång fick vi inte materialet på cd, som tidigare. Med hänvisning till den nya polisdatalagen tvingades vi köpa ett material på över 1500 sidor. Ganska svåröverskådligt. Och betyder mycket merarbete för polisen, 15 olika medier ville ha åtalet. Min fråga: Tolkar polismyndigheten i Blekinge lagen för bokstavligt? De hänvisar till paragrafen om enstaka personuppgifter. Och känner ni till hur andra polismyndigheter tillämpar lagen?

Lawline svarar

Först ska sägas att då polisdatalagen är mycket ny finns det inte så mycket skrivet om den och därmed är den fullständiga innebörden inte helt klar än. En genomgång av förarbetena kan dock leda till slutsatsen att bestämmelsen inte hindrar att utlämning på cd sker då uppgifter som hänför sig till en viss person förekommer i en eller ett fåtal handlingar. Motsatsvis skulle det betyda att om uppgifter som hänför sig till samma person återkommer på flera eller samtliga handlingar, vilket får anses troligt i samband med en mordrättegång, bestämmelsen medför hinder för utlämning på ett sådant medium. Bestämmelsen kan också tolkas så att endast ett fåtal av handlingarna som ingår i materialet får innehålla några personuppgifter alls, men inte heller den tolkningen är trolig att leda till ett beslut som godkänner utlämning på cd i detta fall. Vilken väg man än väljer är det sannolikt att polismyndigheten tolkat bestämmelsen rätt när de väljer att inte lämna ut materialet på cd. I alla händelser ger inte svensk lag någon rätt att få ut handlingarna på annat sätt än genom utskrift (https://lagen.nu/1949:105#K2). Vi har ingen uppgift om hur andra polismyndigheter hanterar dessa frågor. Sammanfattningsvis så är det sannolikt rätt av polismyndigheten att inte lämna ut handlingarna på cd, och även om det inte är tvungna att lämna ut endast i pappersform så har de den rätten.
Lawline RådgivareRådgivare