Ogiltighet av testamente

Hej, Det finns ett testamente från 1979. För många år sedan började maken bli dement. Många grannar (de har en högt värderat fastighet) har på flera sätt försökt komma över fastigheten. Frun var rädd att "han skrivit på något papper". Frun har nu dött och vi vet inte om det finns något sådant påskrivet papper med senare datum än det ovan nämnda testamentet. Om det finns kan man bestida detta med anledning av makens begynnande (och numera utvecklade) demens?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Som arvinge har man, enligt 14 kap 5 § Ärvdabalken (ÄB), rätt att göra gällande att ett testamente är ogiltigt. Klandertalan måste väckas inom 6 månader från dess delgivning. Grund för ogiltighet är bland annat, enligt 13 kap 2 § ÄB, testamenten som upprättats under påverkan av psykisk störning. Exempel på psykisk störning kan vara kortvariga sinnesförvirringar som framkallas av fysiska sjukdomar eller rusgivande medel. Under lagrummet faller även de inte ovanliga fall då en person på grund av demens, hjärtinfarkt eller cancer i livets slutskede befinner sig i ett psykiskt tillstånd som gör att den sjuke ej är medveten om innehållet i testamentet eller oförmögen att förstå innebörden därav. Det är den arvinge som klandrar testamentet som har bevisbördan för att en psykisk störning förelegat och att den påverkats testamentets innehåll. En annan anledning att klandra ett testamente kan vara då någon tvingat testarton att upprätta ett testamente på grund av dennes viljesvaghet eller oförstånd. När testamentet ej upprättats frivilligt kan detta ogiltighetsförklaras, enligt 13 kap. 3 § ÄB. För åberopande av denna ogiltighetsgrund måste föreligga inte bara en påverkan, varigenom testators vilja letts i en viss riktning, utan även en särskild mottaglighet för sådan påverkan hos testator. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Hoppas du fått svar på dina frågor!? Vänligen,
Linnea HedmanRådgivare