FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/06/2012

Rätt för myndig att bo hos förälder

Hej! Jag är 18 år och mina föräldrar skiljde sig i julas. Har sedan dess bott varannan vecka men vill nu endast bo hos pappa då jag inte trivs hos mamma. Mina föräldrar låter mig dock inte och säger att jag antingen får bo varannan vecka eller så får jag flytta hemifrån och själv betala hyra, mat, etc. Jag går fortfarande i skolan och det är inte möjligt för mig att flytta hemifrån och själv betala för det. Jag undrar om mina föräldrar verkligen har rätt att bestämma över var jag ska bo när jag är myndig? Och hur kan jag gå vidare med detta ifall det inte löser sig, utan att behöva betala för dyra advokater etc?

Lawline svarar

Hej, Grundregeln är att föräldrarna enbart är underhållsskyldiga tills dess du fyller 18 år enligt 7 kap. 1§ föräldrabalken (FB) [http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm]. Men eftersom du fortfarande går i skolan är dina föräldrar skyldiga att utge underhåll för dig så länge du går i skola/gymnasium men enbart tills du fyller 21 år. Dina föräldrar är alltså skyldiga att ta hand om dig. Det bästa vore om du och dina föräldrar kunde komma överens om en situation som fungerar för alla, men det finns ingen skyldighet för ena föräldern att ta hela kostnaden för dig utan detta är något de ska dela på. /Ingrid
Ingrid FaxingRådgivare