FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/06/2012

Barnets boende efter skilsmässa

Hej, jag med familj kommer ev. att tillfälligt flytta till en annan stad under två år - därefter avser vi att flytta tillbaka till vårt hus som vi hyr ut under tiden. Vi avser att under perioden skriva oss på adress i den nya staden. Vad skulle hända om vi skiljer oss under denna tid med avseende på bostadsort för våra barn - dvs i de fall jag och min fru har olika åsikt om framtida bostadsort - ponera att min fru skulle vilja bo kvar i den nya staden och jag skulle vilja flytta tillbaka - vart hör barnen rätteligen hemma? Är detta helt beroende på vart vi skriver oss under perioden? Kan man i förväg avtala om att den framtida bostadsorten för barnen ska vara den ursprungliga orten/staden? Vad rekommenderar ni? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. I första hand är det ni föräldrar som bestämmer vart barnen ska bo och först om ni inte kan komma överens tas beslutet av domstol. Barnet kan bara vara folkbokfört på en adress men det hindrar inte att ni kan ha gemensam vårdnad och ha barnen hos er lika ofta. Om ni inte kommer överens ska barnets bästa läggas till grund för vart barnet ska bo. Barn är i behov av en stabil grund och barnets bästa bedöms delvis utifrån den plats dit barnet har starkast anknytning, t ex. kompisar, skola, släkt o s v. Beroende på barnens ålder kan deras önskan även vägas in. En viktig del av barnets bästa är att det skapas en lösning som ger barnen en så god kontakt som möjligt med båda föräldrarna. Barnen hör rätteligen hemma där föräldrarna tillsammans bestämmer att de ska bo eller på den plats där barnens bästa kan tillgodoses. Vart barnen skulle bo efter en skilsmässa är alltså inte helt beroende av var barnen står skriva vid den tidpunkten. Det är ju däremot möjligt att barnen under dessa 2 år får en så stark anknytning till den nya staden att barnens bästa på främsta sätt kan tillgodoses där om en av er vill bo kvar. Eftersom det är barnets bästa som ska ligga till grund för vart barnet ska bo om föräldrarna inte kan komma överens torde ett tidigare avtal inte nödvändigtvis vara bindande. Det är socialnämnden som ska godkänna ett avtal om boende men de skulle nog inte göra det innan en situation, som kräver att boendet bestäms, är förestående. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare