Anspråk på kvarlåtenskap

Hej. Jag har fått kännedom om att en släktning avlidit (han var bosatt i Spanien) och hade ett bankfack som ingen har gjort anspråk på. Kan jag göra anspråk på bankfacket?

Lawline svarar

Hej! I detta svar utgår jag från att din släkting som avled var svensk medborgare. Till att börja med krävs givetvis att du är arvinge efter din släkting. Arvingar kan vara barn, barnbarn, föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar samt fastrar, farbröder, mostrar eller morbröder. Däremot har kusiner ingen arvsrätt (se 2 kap Ärvdabalken (ÄB)). Oavsett om bankfacket finns i Spanien eller i Sverige gäller alltså svensk arvslagstifting. Däremot gäller spansk lag för själva formen för upprättandet av bouppteckning och arvsskifte om bankfacket finns i Spanien. För att ärva kvarlåtenskap i Spanien är det ett stort antal handlingar som måste upprättas och en (relativt) omfattande procedur som måste inledas. Jag skulle därför råda dig till att skaffa dig ett juridiskt ombud som är insatt i sådana frågor. Om du vill läsa på mer på egen hand hittar du lite information på denna sida http://www.spaininformation.org/s_ArvISpanien.html. Är det så att bankfacket finns i Sverige gäller som längst en tioårig preskriptionstid för att göra sin rätt till arv gällande. För denna tioåriga preskriptionstid krävs dock vetskap om vem arvingen är samt var denne finns. Saknas vetskap om var arvingen finns, eller om någon ytterligare arvinge över huvud taget finns, ska dessa genom kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar uppmanas att inom fem år från dödsfallet göra sin rätt gällande (16 kap 1-4 § § ÄB). Du kan alltså göra din rätt gällande inom tio alternativt fem år, men för att du ens ska ha någon arvsrätt fordras såklart att du är en arvinge till arvlåtaren. Hoppas du fått lite hjälp på vägen! Länk till ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare