FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll03/06/2012

Underhållsskyldighet

Min fru har barn sedan en tidigare relation (de var inte gifta). Barnen bor nu 50% hos pappan och 50% hos oss. I nuläget delar de rakt av kostnader för barnen i form av försäkringar, kostnad för skola/dagis, delvis kläder (t ex skor, jackor). Jag tycker det inte är rättvist att min fru, som har hälften så stor inkomst som pappan, ska betala lika mycket som han gör. Tycker detta borde vara kopplat till inkomstnivå. Vad finns det för riktlinjer/lagar kring detta?

Lawline svarar

Hej. Av föräldrabalken 7 kap 1 § framgår att föräldrar är underhållskyldiga för sina barn. Enligt 3 st. i denna paragraf skall varje förälder bidra efter sin ekonomiska förmåga. Detta torde innebära att om den ena föräldern har en avsevärt högre inkomst skall denne också bidra mer än den andra. Länk till föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare