Testamentes giltighet

Hej! För en tid sen skildes min far från sin fru.Är testamentet fortfarande giltligt som upprättades som äkta makar eller är det att anse som upphävt ioch med att äktenskapet upphört.Med vänlig hälsning Tomas

Lawline svarar

Hej, Enligt 11 kap. 8 § Ärvdabalken (se http://lagen.nu/1958:637) är ett testamente som förordnats till den andre maken utan verkan om äktenskapet upplöst är upplöst vid testators död eller mål om äktenskapsskillnad då pågår. De ska inte behöva vidta några rättsliga åtgärder för att ogiltigförklara testamentet, utan detta saknar verkan vid äktenskapets upphörande. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare