FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/10/2006

Vårdnad och boende

hejsan skulle vela ha jälp med en fråga. är nyligen skild har 2 barn 9 och 3 år. mitt ex är på väg att flytta 50mil bort. har delad vårdnad nu .vem har rätt till vårdnaden vid hennes flytt?....... tack i förhand hällsningar :christer

Lawline svarar

Att din exfru flyttar gör ingen skillnad för vem som ska ha vårdanden om barnen. Att ha vårdnaden om ett barn innebär att man sörjer för dem, dvs ser till att de har det bra . Man har rätt att a del i beslut som rör barnensutbildning etc. Huvudregeln då föräldrar separerar är att man behåller den gemensamma vårdnaden, precis som i ert fall. Däremot aktualiseras ju frågan vem barnen ska bo ihop med. Kan inte ni som föräldrar komma överrens får rättem besluta vem av er baren ska bo hos. Det avgörande ska vara vad som är bäst för barnen. Viss hänsyn tas även till barnens vilja (med beaktande av deras ålder). I praxis har fastslagits att som 13 åring bör man ha rätt att i princip själv välja vem man vill bo hos. Man kan alltså tänka sig att man skulle ta hänsyn till vad ert 9åriga barn vill. Hoppas du fått svar på din fråga. mvh
Magdalena ÅhlbergRådgivare