FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/04/2012

Påföljd för grovt rattfylleri

Hej, I lördags natt så tog jag dumt nog bilen efter att ha druckit och bleb självklart stoppad, blåste 0,62 mg/l på stationen, alltså grov rattfylla, hade kört ca 5 km när jag blev stoppad för jag glömt sätta på ljusen på bilen. är 22 år gammal, tidigare ostraffad och har bra levnadsförhållanden med ett bra hem. uppskattningsvis, vad tror ni straffet kan landa på? är VÄLDIGT nervös och ångerfull!

Lawline svarar

Hej! Straffskalan för grovt rattfylleri är fängelse minst 14 dagar och högst 2 år, se 4a§ trafikbrottslagen (https://lagen.nu/1951:649). När domstolen bedömer straffvärdet brukar ofta bedömningen ligga ganska nära straffminimum. I Sverige finns en presumtion mot fängelse, vilket innebär man i första hand dömer till villkorlig dom eller skyddstillsyn istället för fängelse, se 30:4 brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#A3). En anledning till att döma till fängelse är om brottet som begåtts är ett artbrott, vilket rattfylleri anses vara. Det går dock att bryta tillbaka presumtionen så att du inte döms till fängelse, bl.a. genom att döma till villkorlig dom eller skyddstillsyn i kombination med samhällstjänst, 30:7 brottsbalken. Då du tidigare är ostraffad är det troligast att du i så fall får villkorlig dom i kombination med samhällstjänst. Det skulle innebära att du får en två-årig prövotid (27:3 brottsbalken) och x antal timmar i samhällstjänst. Jag kan tyvärr inte ge något definitivt svar på din fråga då det är upp till domstolen att bedöma, men jag hoppas att ovanstående svar har varit till hjälp. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare