Registrering av testamente och gåvobrev

Vi har förordat på papper att vårt hus på västkusten kommer att bli våra gifta barns enskilda egendom. Måste detta lämnas in till tingsrätt för att gälla

Lawline svarar

Hej! Tack för er fråga! Som jag förstår det är det ett testamente ni skrivit där ni förordnat att huset efter er död när era barn ska ärva ska vara deras enskilda egendom. Det finns i Sverige inga krav gällande testamente att detta ska lämnas in till tingsrätten för att vara giltigt eller på något annat vis registreras utan de formkrav som finns är att det som huvudregel ska upprättas i skriftlig form samt bevittnas av två vittnen som också ska skriva under testamentet. Dessa behöver dock inte veta om vad som står i testamentet utan bara att handlingen är ett testamente, allt detta enligt 10 kap. 1 § Ärvdabalken. Det man dock bör tänka på är att det är lämpligt att förvara testamentet så det inte förstörs utan faktiskt är läsbart vid ens död samt att man säkerställer att testamentet är känt så att det faktiskt kommer fram och läggs till grund vid arvsskiftet. Om det är en gåvohandling ni upprättat där ni tänkt ge era barn huset i gåva behöver inte heller denna registreras utan det enda ni ska se till är att ni följt formkraven i 4 kap. 1-3 och 7-9 §§ Jordabalken, bl.a. att gåvohandlingen ska vara skriftlig enligt 4 kap. 1 § Jordabalken, att båda parter ska underteckna handlingen, att en överlåtelseförklaring ska finnas med samt att fastigheten ska anges i handlingen m.m. Den enda gången registrering av gåva vad jag vet med mig aktualiseras är mellan makar där registrering är ett alternativt sätt till de vanliga reglerna för fullbordande av gåva för att få gåvan giltig enligt 8 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Hoppas detta reder ut era funderingar något! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare