FrågaÖVRIGTÖvrigt14/04/2012

Regler om samäganderätt

Vi är 2 syskon som äger en sommarstuga,kommit överens om att sälja. Nu har 1 ändrat sig. Hennes del är inte till salu och vill inte gå ut på marknaden. Tar inte mitt bud,hon lägger väldigt lågt. Måste man ha det kvar som samägande?

Lawline svarar

Hej, Såvida annat inte har avtalats mellan dig och ditt syskon är lagen (1904:48 s. 1)om samäganderätt (SamägL) tillämplig i det nu aktuella fallet. Huvudregeln är att varje förfogande och varje åtgärd över den samägda egendomen (d.v.s. sommarstugan) förutsätter enighet mellan delägarna, vilket följer av 2§ SamägL. Motsatsvis innebär bestämmelsen att varje delägare har rätt att förfoga över sin andel i den samägda egendomen, innebärande att du har rätt att sälja din del av sommarstugan. Vidare stadgas i 6§ SamägL att du, i egenskap av delägare, kan vända dig till tingsrätten och därvid begära att egendomen säljs genom offentlig auktion för att få så vis ifrånkomma samägandet. Lagen om samäganderätt finner du genom att klicka på följande länk: https://lagen.nu/1904:48_s.1 Jag hoppas att du härmed har fått svar på din fråga! Vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare